Nämä asiat kuullostavat varmastikin itsestäänselvyyksiltä monista, mutta ne eivät ikävä kyllä ole. Sen olen kokenut niin Terhokodin johtajan Juha Hännisen puheista kuin kohtalotovereiden jutuista ja omista sairaalakokemuksista.

Lähimmät: Haluan ettei hoitopaikka rajoita vierailijoiden käyntejä, vaan voin itse päättää niistä. Kaikki ystävät ja heidän tuliaisensa ovat tervetulleita, vaikken voisikaan niistä konkreettisesti nauttia. En halua hoitohenkilökunnan puuttuvan mitenkään vierailuiden aikaan, paikkaan tai ohjelmaan.

Hoitotila: Haluan mieluiten olla aina kotona. Toivon kotisairaalan, kotisairaanhoidon ja saattohoitoryhmän tukevan kotona pärjäämistäni. Haluan kaikki vointiani helpottavat apuvälineet, jottei minun tarvitse turhaan kärsiä avuttomuudesta. Siinä vaiheessa kun alan olemaan liian raskas tai sekava hoidettavaksi kotona, haluan omaisten päättävän, ilman syyllisyyttä, siirrostani sairaalaan. Toivon saavani oman huoneen, jossa saan rauhassa viettää aikaani.

Puhuttelutapa: Haluan että minua kunnioitetaan ihmisenä vaikka olisinkin kuinka sekava. Minua ei saa torua, syyllistää tai vähätellä sanomaani eikä muutenkaan kohdella kuin pikkulasta. Sanani on laki. Minä päätän esim. koska menen nukkumaan ja koska valvon. Minua ei tule komennella missään tilanteissa. Haluan tuntea että hallitsen tilanteen, enkä joudu mielivallan kohteeksi.

Lääkitys: Vaadin saavani oireisiini riittävän lääkityksen, siitäkin huolimatta että kokisinkin oireet eri tavalla kuin hoito-henkilökunta. Haluan minua häiritseviin oireisiin apua. Kun alan kärsiä useista oireista eikä lääkityksestä ole apua, sedatoitakoon minut!

Kivunhoito: En halua kärsiä minkäänlaisista kivuista. Tässä vaiheessa tulee unohtaa kaikenlaiset riippuvuudet yms. kuoleva ei niistä enää tule kärsimään. Vaadin saada kaiken markkinoilla olevan kipulääkityksen. Optimaaliseen kivunhoitoon tulee käyttää aikaa ja riittävää harkintaa. Tarvittaessa kipulääke tulee annostella PCA-pumpulla, jolloin pystyn itse päättämään tarvittavista lisä-kipulääkeannoksista. Kiputuntemuksiani ei saa väheksyä, eikä minua saa syyllistää tarvitsemistani kipulääkkeistä.

Tehohoito: Haluan tehohoitoa, kunnes se todetaan tehottomaksi. Tilannetta tulee seurata päivittäin ja miettiä hyöty-haitta-suhdetta.

Ruokailu: Syön mitä tekee mieli, silloin kun tekee mieli. Sairaalaruokaa ei saa tuoda edes huoneeseeni minun niin toivoessani. Haluan että ruoka on maistuvaa, vaikka se olisikin sitten epäterveellistä. Toivon että kaikkia pyyntöjäni kunnioitetaan. Haluan juoda viimeiseen asti coca colaa lasipullosta, vaikka se aiheuttaisi minulle oireita. Nenämahaletkua en halua minulle asetettavan, jos en ole tajuton.

Peseytyminen: Käyn suihkussa silloin kun se minusta tuntuu hyvältä. En halua että minua pakotetaan suihkuun aikaisin aamulla, sillä se ei koskaan ole hyvä aika käydä suihkussa. Vuodepotilaana en myöskään tarvitse kokosuihkua päivittäin, vaan toivon että henkilökohtaisesta hygieniastani huolehditaan sängyssä, silloin kun en siihen itse pysty.

Wc-toimet: Haluan nousta wc-tuoliin tarpeilleni viimeiseen asti. En halua käyttää alusastiaa enkä vaippoja, sillä niiden käyttö on todella alentavaa. Jos kuitenkin joudun turvautumaan vaippoihin, ne tulee vaihtaa heti kun olen ulostanut. En halua maata ulosteissani pitkiä aikoja. Alusastiaan tarpeiden tekeminen on todella vaikeaa ja vasenmielistä.

Vaatetus: Haluan käyttää loppuun asti omia vaatteita. Kun en enää jaksa edes kääntyä sängyssä, voi minulle pukea valkoisen avopaidan, jos kärsin kylmyydestä. Muuten haluan itse päättää haluanko käyttää vaatetusta vai riittääkö pelkkä peite.

Miten minut kohdataan: Haluan että ulkonäöstäni huolehditaan. Hiukseni harjataan, kasvoni pestään ja minua pidetään ihmisenä. En halua että huoneessani haisee, vaan sitä tulee tuulettaa ja tarvittaessa käyttää ilmanraikastimia.

Vuodepotilaaksi joutuminen: Minua pitää kääntää säännöllisesti, jos en siihen itse pysty. Haluan että hoidossani käytetään nollapainepatjaa ja asentotyynyjä sekä että, asentoani korjataan vaikka minuutin välein, jos en tunne oloani hyväksi. Asennonvaihtoa ei saa vähätellä ja se tulee toteuttaa asianmukaisesti ympäri vuorokauden, kuitenkaan kelloa katsomatta.

Ulkoilu: En ole koskaan nauttinut talvesta ja kylmästä. Kesällä ja keväällä toivon minut vietävän ulos tarvittaessa vaikka sängyllä.

Kanssakäyminen: Haluan että ympärilläni on ihmisiä, ääniä, naurua. Inhoan kaikkea kauhistelevaa ja säälivää. Haluan että minulle puhutaan paljon, minuun kosketaan, minua paijataan. Haluan että minulle luetaan kirjoja ja lehtiä, vaikken enää reagoisikaan niihin.

Hautajaiset: Haluan arkkuhautauksen. Laulujen tulee olla iloisia ja haluan että ystäväni osallistuvat niihin. Hautajaisissa tulee tarjota coca colaa lasipullosta ja Sacher-kakkua. Taloyhtiön tulee noudattaa suruliputusta ja lehteen haluan purjeveneen kuvan ilmoitukseeni.

Alla olevista linkeistä pääsee joidenkin lääkäreiden kirjoittamiin hoitotahtoihin. Ne kertovat miten erilaisia ja konkreettisia hoitotahdot voivat olla. Mielestäni ne kertovat myös terveydenhuollon resursseista ja tasosta, jos edes lääkärit eivät voi luottaa kollegoidensa harkintakykyyn.

64-vuotias sisätautilääkäri «Hoitotahtoni»

49-vuotias lastenlääkäri «Hoitotahto»

67-vuotias anestesialääkäri «Hoitotahtoni»

50-vuotias lastenlääkäri «Hoitotahto» 

52-vuotias yleislääkäri «Hoitotahtoni»